Functional storytelling

The one and only

6 reasons to read

Facts, insights, overviews, opinions & judgement, advice and entertainment. These are the one and only 6 reasons why people want to read you, watch you and listen to you. Check out why and check out the examples. They are all articles of mine, old but still valid as showcases of how to tell a story in a digital world. Using the reasons in a model of functional storytelling helps you focus on the purpose, the readers’ reasons and the mix of the story and stories your telling.

Facts

People look for facts. Things that have happened, are happening, will happen and have an effect on their lives, their thinking, their being, … Preferably something they don’t know yet. Something new.

INSIGHTS

People look for insights: things they haven’t seen like this before and enlighten and inspire them. Things that give them a brand new feeling or something to talk about and act to it. Something that touches them emotionally or triggers something rationally.

 

overview

People look for overviews where facts, insights, advices & judgments, opinions, … are structured, being compared, showing connections, … Overviews give people a feeling of control: I know everything about it (for now).

OPINION & JUDGEMENT

 

People look for opinions and judgement that gives them facts, insights and overviews in a colourful way. Not neutral , not objective, not balanced but straightforward blunt thoughts, ideas, judgement in all directions, aligning or contrasting its own thoughts, ideas, judgement, …

Advice 

People look for advice that helps them in their daily life: how-to’s and step by step guides. Or just a quick or long read getting advice from someone who is supposed to know how things should be done, viewed, dealt with.

ENTERTAIN

MENT 

People look for entertainment all the time. Not only as entertainment itself, but also getting facts, insights, overviews, advices, opinions & judgements in an entertaining way. Make it an enjoyable read, with a sense of humour, with a surprising twist, with a attractive format, …

Pin It on Pinterest

We gebruiken cookies om je web-ervaring beter te maken. Wil je weten hoe, klik dan op Meer info

WAT DOEN COOKIES?
Cookies zijn kleine data- of tekstbestanden met een unieke code die door websites op je computer worden geplaatst. Cookies hebben verschillende doelen: taalinstellingen aansturen, sessies mogelijk maken en ‘tracking’ waarmee je gedrag op de website gedurende je bezoek en bij volgende bezoeken wordt gevolgd en mogelijks gepersonaliseerd. Het uiteindelijke doel van al die cookies is de gebruikservaring van de bezoeker te verbeteren, een bezoek te vergemakkelijken of te personaliseren. Cookies worden geplaatst door de website (via de server) en ‘tools’ die de website toelaat. Alleen die cookies kan de website lezen. Geen andere. En het is uitgesloten dat de website toegang heeft tot enige andere informatie op uw computer of mobiele apparaat.
GEBRUIKTE COOKIES
Deze website gebruikt enkel cookies van betrouwbare derde partijen in Europa. Deze website gebruikt Google Analytics, zowat de standaard software die helpt om de voorkeuren van gebruikers te analyseren en de ervaring van de gebruikers te optimaliseren. Voor meer informatie, zie privacy.google.com Op deze website zit ook een sociale media-deelfunctie zoals Facebook en Twitter. Ook daarbij kunnen cookies worden gebruikt.
COOKIES WEIGEREN
Via je browserinstellingen kan je de installatie van cookies weigeren. Op de volgende website vindt u voor de meest gebruikte browsers de werkwijze om cookies te weigeren: browserchecker.nl U kunt ook op elk moment de reeds geïnstalleerde cookies verwijderen van uw computer of mobiel apparaat.

SLUIT